Orpo lisää liikenteeseen puolen vuoden päästöt

Puhe eduskunnassa 5.12.2023 liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteesta, jota Orpon hallitus (HE 53/2023 vp.) aikoo romuttaa (TaVM 10/2023 vp.)

Tämä on surullinen päivä Suomelle ilmaston, investointien ja innovaatioiden kannalta. Tällä esityksellä tärvellään kolme i:tä – ilmastotavoitteet, investointivarmuus ja innovaation kannusteet.  

Palautetaan muistiin perussuomalaisten rooli jakeluvelvoitteessa.

Jakeluvelvoite oli Juha Sipilän hallitukselle käytännössä ainoa keino Suomen liikennepäästöjen vähentämiseksi, ja siksi sen taso määrättiin suuremmaksi kuin niissä maissa, joissa tehtiin muutakin.

Jakeluvelvoite on keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten hallituksen lempilapsi, jota vielä viime kaudella jopa edustaja Tavio julkisesti kehui: kotimainen puhdas polttoaine on parempi kuin fossiiliriippuvuus Venäjästä.

Tänään perussuomalaiset siis rikkovat oman päätöksensä ja peittelevät jälkiään. Mutta aikakirjoihin jää se kiistämätön tosiasia, että perussuomalaiset vuonna 2016 hyväksyivät Sipilän hallituksen Energia- ja ilmastopoliittisen strategian, ja siellä sivulla 63 olevan suunnitelman bio-osuuden kasvattamisesta peräti kolmeenkymmeneen prosenttiin vuoteen 2030.

Silloinkin talousvaliokunta teki mietinnön, johon silloinenkin hallituspuolue perussuomalaiset sitoutui ja äänesti sen puolesta tässä salissa 31. toukokuuta 2017. Siis ennen puoluehajaannusta. Ja tämän korkean, maailman korkeimman jakeluvelvoitteen puolesta äänestivät muun muassa perussuomalaisista edustajat Elomaa, Huhtasaari, Mäkelä, Savio, Tavio, Vähämäki. Uudemmat edustajat voivat heiltä kysyä: Mites tässä nyt näin kävi?

Tämä takinkääntelyhän on täysin tuttua. Niinhän perussuomalaiset vastusti tuulivoimaloita ja surkutteli räjähtäviä lepakoita, mutta niin vain tänään hyväksyvät uusiutuvan energian ja siitä siunaantuvat investoinnit, vaikka olisivat kaiken sen määrätietoisesti estäneet.

Samaan aikaan, kun käydään maailmanlaajuista neuvottelua ilmaston lämpiämisen estämisestä, Orpon hallitus esittää ilmaston lämpiämisen pahentamista.

Hallituksen oman laskelman mukaan lainmuutos lisää päästöjä 1600 tuhatta tonnia eli noin 20 prosenttia liikennepäästöistä ensi vuonna. Tämä sen vuoksi, että bensa-autoilija säästäisi keskimäärin yhdeksän euroa kuussa ja diesel-autoilija 12 euroa. Toisin sanoen: loppuhallituskauden mittaan Suomi tupruttaa lisää liikennepäästöjä ilmakehään puolen vuoden edestä. Siis puolen vuoden päästöt lisää, entisten päälle.

Ennen suomalaisia pidettiin sanansa mittaisena kansana. Nyt kokoomus ja perussuomalaiset rikkovat EU-sitoumuksen, ja samalla ottavat valtavan riskin. Esityksestä ilmenee, että rikkomuksen takia voidaan joutua ostamaan päästöoikeuksia esimerkiksi viiden kymmenen tai viiden sadan miljoonan lisärahalla, siis puolella miljardilla. Siinä on maksettavaa joka ikiselle suomalaiselle tuhat euroa, vaikka ei bensa-autolla ajaisikaan. 1

Mutta eihän tässä äly ole muutenkaan liikaa loistanut. Kun bensaveroa piti väen väkisin alentaa, jotta saadaan litrahintaan ehkä neljän sentin vaikutus, niin työmatka-autoilijat huomasivat kauhukseen että kustannukset nousevat. Ahkerat suomalaiset, joiden on pakko ajaa pitkää työmatkaa, menettivät ne paremmat korvaukset jotka saatiin Sanna Marinin hallitukselta.2 Mites tässä nyt näin kävi?

Ilmasto häviää, samoin investoinnit.

Jo edellinen hallitus laski roimasti jakeluvelvoitetta, ja tiesin silloin, että paluu on vaikeaa. Siksi sitä vastustin.

Sain selittää sijoittajille, jotka olivat investoineet kymmeniä miljoonia uusiutuviin ja synteettisiin polttoaineisiin, miksi valtio lipeää hyvästä linjasta. Elinkeinoelämä oli ja on sitoutunut ilmastotavoitteeseen, joka teki Suomesta maailmalla houkuttelevan kohteen. Talouselämä-lehtikin hehkutti, että noin sadan miljardin investointisuunnitelmat ovat kaikkien aikojen ennätystasoa. Nyt tuo hyvä työ tärvellään.

SDP:n vaihtoehdossa jatketaan varovaista biokannustimien linjaa vuoteen 2030. Hallituksen poukkoilu jättää taas täysin auki sen, mihin suuntaan neljän vuoden päästä taas lähdetään. Teolliset investoinnit tehdään pitkällä kantamalla, eikä sen mukaan mikä tuuli populisteja kulloinkin heiluttaa.

Tässä vietetään samalla myös sinivihreitä hautajaisia. Autopuolue kokoomus ei ollut tähänkään asti uskottava liikennepäästöjen vähentämisessä, mutta nyt se on antanut täysin populistien sanella järjettömät ratkaisut sekä ilmaston, investointien että innovaatioiden kannalta – siis kansantalouden kannalta.

Kokoomus oli myös puuhaamassa alkuperäistä Sipilän hallituksen maailman korkeinta jakeluvelvoitetta. Mitä silloin 2016 kirjoitettiinkaan? ”Kansantaloudellisesti edullisin vaihtoehto on korvata fossiilisia polttoaineita kotimaassa tuotetuilla biopolttoaineilla. Näin aikaansaadaan investointeja ja työllisyyttä sekä luodaan edellytyksiä teknologiaviennille.”

Tähän on edelleen mahdollisuus, jos toteutetaan SDP:n vastalauseessa esitetty maltillinen ja vastuullinen ratkaisu, jonka ansiosta Suomi voisi olla maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio.

  1. Tämä valtava riski kuuluisi kirjata julkisen talouden suunnitelmaan, jos valtiovarainministeriö noudattaisi virkavastuutaan. Tämän lisäksi uhkaa jäädä saamatta EU:n elpymissuunnitelmasta myönnetyt rahat liikenteen päästövähennyksiin, koska vähennysten sijaan lisätään päästöjä, ja ottaen huomioon millaisen metelin perussuomalaiset nostivat elpymisrahaston menoista, on tragikoomista, jos heidän takiaan ei saada siitä koituvia tuloja. ↩︎
  2. Ja kaiken kukkuraksi Marinin hallituksen paremmat edut olivat kustannukseltaan vain neljäsosa siitä mitä tämä Orpon hallituksen ilmastonmuutosta pahentava pöljäily tulee meille kaikille veronmaksajille maksamaan. ↩︎